lördag 26 april 2014

Fy vad det luktar men ack så effektivt!

Så sitter man här och orkar just inte så mycket mer. Det är så oerhört svårt det där med balansen!  Orkar jag jobba så blir det i 250 knyck, utan rast och föda. (För det glöms vanligen bort, även om jag försökt mig på Skalmans teknik med matochsovklocka!) Jaja så illa är det inte idag, har nog mest fått en släng av något övergående virus.
"Övertalade" familjen (maken) att göra det vi hade planerat ändå och låta mig vara hemma och vila. Men fy vad tyst och tråkigt det blev!  Trodde nog att jag skulle njuta av lugnet.

Efter att grejat på mobilen ett par timmar klarar jag inte av att vara stilla länge!  Om jag skulle orka putsa lite matsilver iallafall, det blir ju aldrig gjort annars.  Skramlade ihop lite bestick och fat, silverputs och en tygbit rivet från ett gammalt uttjänt lakan. Smått skakig med stigande kroppstemperatur landar jag i soffan med sakerna. Hm förresten, det här är ju bara nysilver. Funkar det med silverputs då? Fram med mobilen och sök... nysilver putsa. Skummar igenom sökresultatet och blir nyfiken på ett miljövänligt alternativ i kemins tecken.

Så lätt och smidigt det gick! Inget gnuggade med svarta trasor och problem i fördjupningarna! Det ända negativa var väl lukten. Detta kan jag verkligen rekommendera!
 
Detta behövs:
• Silverföremål (nysilver hade jag)
• En behållare som tål kokande vatten.
• Aluminiumfolie
• Bakpulver
• Kokande vatten
 
Gör så här:
Lägg aluminiumfolie i botten av en bunke. Strö bakpulver på folien och lägg i silvret. Strö lite bakpulver uppe på dem också.  Sen häller du på kokande vatten och väntar några minuter.
Färdigt!  Lite bilder från mitt "putsande". 
 
 
Jag är såå nöjd!
 
 
Här är länken jag följde och dessutom förklarar killen vad det är som händer och varför. Vilket jag inte tänker ge mig på att förklara :-)
 
Må så gott!
Kram Jeanette

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar :-)