söndag 25 maj 2014

Jättekrabbspindeln

Så har jag då äntligen fått reda på vad denna superduper gröna spindeln heter. 

Första och ända gången jag sett en Grön bladspindel, Micrommata virescens var i påskas. Två illgröna honor satt och välkomnande oss när vi kom till stugan i Dalarna. Jag har precis läst på lite om dem och lärt mig något nytt. Honan är visst helt grön medan hanen har en röd och gul randig bakdel. Honan har vita ringar runt ögonen med en svart prick i. Om du zomar in ena bilden nedan, kan du se att hon tittar på dig. 

De är den enda spindeln av sin art i Sverige, som tillhör familjen Jättekrabbspindel. Annars finns det ca 1 000 olika arter av dem och de flesta bor i tropiska eller subtropiska områden och i Australien. 

De bygger inga nät för att fånga sina byten utan ligger och lurpassar på offret. Den har giftkäkar och åtta ögon. Den kan bitas men brukar inte kunna komma igenom människans hud. 

De trivs bl a i busk och ängsmarker och gömmer sig gärna under skyddande föremål som bl a stenar och stockar. 


Jag kan ju tillägga att de kan bli knytnävesstora och de känner varje viberation i marken. 
(Fast det gäller inte den vi har i sverige!) 
Favorit födan för dessa stora spindlar är tydligen syrsor vilka dör på ett par sekunder efter att spindeln sprutat in sitt gift! 

Källa:  
www.wikipedia.se
www.alltomvetenskap.se 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar :-)