lördag 24 maj 2014

& odjur!


Nu har jag kokat kaffe, jag som inte ens dricker kaffe och inte väntar jag besök heller. Jag vill gärna vara gästfri men när gästerna gör sina behov i rabatterna är det inte kul! Nu har jag spridit ut kaffesumpen i de värst drabbade rabatterna och hoppas på att katterna håller sig borta och gör sina behov någon annanstans.

Förhoppningsvis kan sumpen även hålla sniglarna borta. Då kanske man inte behöver gå på snigeljakt vareviga kväll.

Rosor och vinbärsbuskar har duschats med såpvatten i hopp om att bli lusfria.

Myror kanske inte gör någon skada i trädgården, jag vet inte. Men när de kryllar överallt blir det lite obehagligt.  Och de kan väl hålla sig i skogen som ligger precis intill?
Jag bad maken köpa hem det populära "myrgiftet" funlight, med apelsinsmak blev det.  Igår kväll hällde jag en skvätt funlight i vattenkannan och fyllde upp med vatten. Jag vattnade där jag tyckte det behövdes och idag är det rätt myrfritt här. Det är nästan lite skrämmande,  undrar just hur många små insekter jag tog livet av?! Det borde ju vara giftigt för andra insekter och inte bara myror...  Funlight ska nog används med försiktighet. Lite efterklok såhär i efterhand när det var såå effektivt...

Ny som jag är vet man ju ingenting om vad det är för några kryp man hittar i trädgården. Som tur var hittade jag några bra grupper på fb med mycket trevliga och hjälpsamma människor som jag kan rådfråga!  

Den här krabaten fick följa med in ett tag för att bli fotograferad och identifierad. Men först fick han sig en liten ducsh! Och hungrig det var han, det kan ni lita på!
Efter att ha fått lite namnförslag och sökande på internet konstaterades det att det måste vara en Harkrankslarv. 
Inge vidare schysst kille. Han äter upp rötterna på växten och inte nog med det! Han drar ner plantan under jorden och fortsätter att festa, på mina växter! Nästa gång jag stöter på en Harkrankslarv blir den skatmat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar :-)