lördag 24 maj 2014

Korgmakeri & återbruk!

Det har tyvärr inte blivit mycket skrivet här på ett tag på grund av bristande hälsa... Men jag hittade ett utkast som visst inte blivit postat än. Så det får duga så länge gott folk. :-)

Tänk att man kan vara så nyfiken och sugen på att lära sig något nytt mest hela tiden! 
Kollade runt lite på Pinterest, vilket inte gör att nyfikenheten lägger sig precis... Lyckades få syn på flätade korgar som var skapta av tidningar. Wow, det måste naturligtvis testas omgående! 


Fram åkte:
♡Tidskrifter
♡ Sax
♡ Grillpinne
♡ Limstift
♡ Kartong
♡ Limpistol och klädnypor. 


På denna sida:  http://www.repiny.com/pin-1972.html finns en bra förklaring på hur arbetet utförs. 

Och den här sidan hade jag också hjälp av: http://www.bushcraft.ridgeonnet.com/basicbasket.htm

Klippa, klippa, klippa...
Rulla, rulla, rulla...
Övning ger färdighet och arbetstekniken klarnade allt eftersom. Tyvärr gjorde jag (och dottern) slut på de två limstiften vi hade hemma. Men det kanske var tur det för annars hade jag väl fortfarande suttit där och snurrat! Lite smått beroendeframkallade det där med att göra egna korgar. Roligt, billigt och tänk att jag kan göra mina egna korgar i de mått jag själv önskar!
Idag fick jag hem ett par nya limstift. Vi får se hur länge de får stå ifred i hyllan...



Kanske lite täckande färg vore snyggt?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar :-)