onsdag 5 mars 2014

Doften av nybakat

Det är så mycket lättare att vakna på morgonen när doften av nybakat bröd letar sig in i sovrummet.

Doften  från ugnen väcker så mycket positivt inom mig. Den liksom värmer upp och smeker själen, fyller mig med välbehag. Kanske är det minnen från barndomen  som ger sig till känna. Jag älskade att vakna och höra min älskade mamma skramlandes i köket, nynnande på en sång. Ljuden  och lukterna från köket berättade om en kommande fest för smaklökarna som ivrigt väntade på att få dansa runt på tungan. Kanske är det därför jag också älskar ljudet av tvättmaskinens surr. För  det var välkända ljud och dofter hemma hos oss. Jag och min bror hade den förmånen att få vara hemma med mamma åren innan skolan satte fart. Det känns skönt att veta att mamma och pappa gjorde allt för att vi skulle ha det bra. Att som liten få sova på morgnarna och sitta tillsammans i köket och äta mammas nybakade bröd var ju en lyx, det förstår jag nu. Många år senare.
Jag är så tacksam att de prioriterade att en förälder skulle vara hemma med oss när vi var små, även och det var kämpigt med både ekonomin och tålamodet många gånger. I dagens samhälle är detta verkligen en bristvara och nästan en oförskämd lyx. Jag önskar att så många fler kunde få känna doften av nybakat bröd på morgonen och bli bjudna på nybakade bullar med äkta hemmagjord saft (utan kemikalier och vad den nu kan innehålla nuförtiden) efter skolan. Kanske kan det bero på det, lugnet och kärleken från en närvarande mamma som väcker känslor av frid och harmoni när dofterna och ljuden når mina sinnen. Tack älskade föräldrar för att ni såg till vårt bästa, det är tyvärr inte alla barn förunnat.
 
Limpan förövrigt laddade jag i bakmaskinen innan jag la mig för att sova. det är snabbt gjort men inte alltid vad man drömmer om sent på kvällen. Men det är värt det många gånger om när man väcks av doften och välbehaget morgonen därpå.

Allt gott!
Jeanette
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar :-)