söndag 2 mars 2014

Jordgubb & persikopaj



Söndagens efterrätt blev ett lyckat experiment!
Ljuvliga dofter sprider sig från köket. Det luktar sommar och smakar underbart. Jag kunde inte bestämma mig för om jag skulle ha Persikor under marängtäcke eller smuldeg. Så det fick bli både och. Det blev för oss en helt ny efterrätt som  lär göras ett flertal gånger! 
Jag vispade två äggvitor med lite socker till en hård maräng- (fastna-i-botten-uppochner) smet. Sen gjorde jag smuldegen med ett par nävar havregryn, lite vetemjöl, tre msk farinsocker, lite bakpulver och ca 100g smör. en skvätt solroskärnor fick också följa med ner i bunken.
Jag hällde de frysta jordgubbarna i pajformen (skulle rekommendera att tina dem först, för mina blev väldigt vattniga). Jag delade på de konserverade persikohalvorna en gång och klickade ut marängen över frukten. På det smulades sedan degen över allt.
 Det där med ugnstemperaturen blev en ren chansning. Tog 200 grader C och passade pajen noga. När den fått fin färg och smuldegen blivit knaprig var det dags att plocka ut den. Pajen serverades med  vaniljsås. Mums! En portion var alldeles för lite, jag kanske får ta en större tallrik nästa gång. Hihihi :)
Hoppas helgen varit bra och att du får en riktigt bra kommande vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar :-)